האם אתה עושה שגיאות אלו בכתיבת פרק הממצאים בעבודת הסמינריון שלך?
במהלך השנים האחרונות בהן סייעתי למאות סטודנטים בייעוץ, ניתוח סטטיסטי וכתיבת ממצאים עבור עבודות סמינריון או עבודות המחקר שלהם, שמתי לב שישנן שגיאות נפוצות החוזרות על עצמן בעת כתיבת פרק הממצאים ופרק שיטת המחקר. לצערי, תובנות אלו התגבשו גם בעקבות פניות רבות של סטודנטים שהגיעו אליי לתיקונים לאחר קבלת שירות לא מקצועי.
השגיאות הנפוצות ביותר הן:
1. אי חלוקת פרק הממצאים לשני חלקים: סטטיסטיקה תיאורית וסטטיסטיקה היסקית (בדיקת השערות והצגת תוצאות מבחנים סטטיסטיים). במרבית המקרים השגויים, אין התייחסות לסטטיסטיקה תיאורית והפרק מתחיל מיד בבדיקת ההשערות.
חשוב להציג בחלק הראשון של הממצאים מאפיינים תיאוריים של משתני המחקר. בדיוק כפי שמציגים בתיאור המדגם מאפיינים תיאוריים של המדגם, בפרק הממצאים מציגים ממוצעים וסטיות תקן או/ו התפלגויות של משתני המחקר המרכזיים.
2. דיווח לא תקני במלל המפרש טבלאות: במרבית המקרים השגויים, במלל המסביר מה רואים בטבלה (המציגה מתאמי פירסון בין משתנים או הבדלים באמצעות מבחן t) לא מוצגים ערכי המבחן הסטטיסטי כפי שנדרש לפי כללי APA. למשל, לדיווח על תוצאות מתאם פירסון יש לכתוב בפורמט הבא:
"נמצא קשר חיובי מובהק בין השכלת הנבדק לרמת ההכנסה שלו (r = 0.05, p<.05)"
לדיווח על הבדלים מובהקים בין קבוצות:
" נמצאו הבדלים מובהקים ברמת המוטיבציה בין נשים וגברים (t (57)= -2.73, p<.01) ".
3. דיווח על מהימנות המשתנים בפרק הממצאים: במרבית חוגי הלימוד, הדרישה היא להציג נתוני מהימנות של משתני המחקר בפרק שיטת המחקר תחת סעיף כלי המחקר, ולא בפרק הממצאים.
4. דיווח על נתוני הרקע של המדגם בפרק הממצאים: במרבית חוגי הלימוד, הדרישה היא להציג נתוני רקע סוציו-דמוגרפים של מדגם המחקר בפרק שיטת המחקר תחת סעיף מדגם המחקר, ולא בפרק הממצאים.
5. אי דיווח על תוצאות המחקר לפי סדר ההשערות: חשוב להקפיד להציג את טבלאות הממצאים -המבחנים הסטטיסטיים שבוצעו, לפי סדר השערות המחקר.
לניתוח סטטיסטי ובניית פרק ממצאים מקצועי, פנו לסקולרי! לימור 0545871888
הסתבכת? נתקעת ? מלא/י את הפרטים ואחזור אלייך מיד:
עשו לנו לייק כדי שנוכל לדעת אם המאמר עזר .
נשמח לשמוע ממך הערות או הצעות לשיפור והרחבת תכני ההדרכה
צרו איתנו קשר: לימור: 054-5871888 ארז :052-4218441 scholare01@gmail.com facebook