כך תגבשו פרק מדגם מצויין
פרק המדגם הוא למעשה תת פרק ראשון בתוך פרק השיטה בעבודת סמינריון מחקרית . פרק המדגם יציג טבלה תיאורית של המדגם והסבר תיאורי של "מה אנחנו רואים" בטבלה.
כאשר המדגם שלנו הוא נבדקים שנתוניהם נאספו באמצעות שאלון (ראו פוסט בנושא: כלי המחקר- כיצד מאתרים שאלון לעבודת סמינריון מחקרי? )
אם מדובר באוכלוסיית נבדקים נבנה (בעיקר באמצעות SPSS) טבלה שמסכמת את תוצאות הסטטיסטיקה התיאורית שחושב מתשובות לשאלון הרקע בעבודה. כאן יבוא בדרך כלל: גיל נבדקים ממוצע, שיעור הגברים והנשים ומאפיינים דמוגראפיים אחרים שמשתנים בין מחקר ומחקר: ממוצע שנות לימוד, ממוצע שכר, פרופורציות נבדקים לפי רמת דתיות (חילונים, דתיים..) , פרופורציות נבדקים לפי סטאטוס משפחתי (רווק, נשוי, אלמן..), שיעור הנבדקים מכל מדינת מקור ההורים או הנבדקים (עולי צפון אפריקה, אסיה, מזרח אירופה...).
דוגמה לפרק תאור מדגם בסמינריון
מאפייני רקע סוציו-דמוגרפים של המדגם (N=100)
כאשר הסמינריון שלנו דן בנתונים
כאשר אנו מתמקדים בסמינריון עם נתוני חברות, פרק המדגם יכלול פירוט לגבי איזה חברות נבדקו: ענף, מדד, טווח השנים שנבדקו, מהיכן הנתונים . תחת פרק זה אפשר להביא טבלה מסכמת של חברות או תצפיות ולצידן משתנים ממוצעים או סכום משתנים לתקופה הנבדקת .
לדוגמה, אם אנו בודקים את השפעת חלוקת דיבידנדים על תשואת החברות, יהיה מעניין להראות בפרק המדגם בסמינריון, טבלה בה שמות החברות הנבדקות, סך הדיבידנד שחולק לתקופה הנבדקת ותשואות ממוצעות לתקופה זו. אם אנו מתייחסים גם למשתנה הגודל של החברות הללו בהשערות, נרצה בפרק המדגם להציג את החברות עם משתנה פרופורציונאלי כלשהו כגון שווי שוק של החברות, מכירות, מספר עובדים, סך נכסים, וכדומה.
לדוגמה
אם הסמינריון מתמקדת בהשפעות הודעות מיזוג בין חברות על תשואת מניות, אחת הטבלאות הבסיסיות בפרק המדגם, תתאר את החברות, גודלן וסכימת תשואה לתקופת המדגם שלנו, נניח לאורך 5 שנים בין 2014-2009.
איורX: הודעות מיזוג, חברות מעורבות, גודל ותשואת שוק
יהיה נחמד להוסיף גרף או טבלה (חשוב ללמוד טבלת ציר) בכדי לרכז תוצאות מובחנות יותר כגון תשואות של חברות גדולות או קטנות במדגם, תשואות לפי ענף וכדומה.
עשו לנו לייק כדי שנוכל לדעת אם המאמר עזר .
נשמח לשמוע ממך הערות או הצעות לשיפור והרחבת תכני ההדרכה
צרו איתנו קשר: לימור: 054-5871888 ארז :052-4218441 scholare01@gmail.com facebook