למה אני לא מוצא את המאמרים ומה אני עושה עם מה שמצאתי?
- לעיתים קרובות אנו נתקלים במבוי סתום בשלב החיפוש. אנחנו מעלים מילה או מחרוזת מילים/ ביטוי ולא מקבלים כמות מספקת של תוצאות . יכולות להיות לכך מספר סיבות:
- המושג שמחפשים אינו מושג שמשתמשים בו במחקרים בתחום. לפעמים צריך להקדיש זמן רק כדי למצוא את המילה הנכונה שרווחת בספרות המחקרית.
- יותר מידי מושגים או מילות מפתח באזור חיפוש
- שימוש בסימנים שאינם כתב, כגון "-" ":"
- טעויות כתיב
- טווח השנים שהגדרתם מצומצם מידי
- סננים שונים אחרים נותרו פועלים ללא צורך (להדרכה על מאגר סומון) .
אם נסקור את עבודת ההכנה עד לאיתור המחקרים נראה כי בחרנו בתחילת הדרך נושא מתאים (כיצד לבחור נושא? כ/node/5139אן ) מבחינת היכולת שלנו להתקדם עימו ללא מחסומים שנובעים מנגישות לקויה למאמרים אקדמיים או נתונים . הגדרנו את המשתנים שלנו, פיתחנו שאלות מחקר והשערות מחקר וניגשנו מצוידים במטען זה, לחפש את המאמרים שלנו.
מה מתוך כל מה שבחרנו באמת רלוונטי לנו ?
סוגיה זו מורכבת מאוד ואין כאן נוסחה מדוייקת. הבנה של מה רלוונטי ומה לא דורשת מיומנות רבה. אולם, אוכל לתת לכם 6 כללים שמניסיוני, יצמצמו לכם את הטעות שבבחירת מאמרים לא רלוונטיים או הטעות של התעלמות ממאמרים רלוונטיים מאוד.
- חיפוש מדויק- הדגשתי בטיפ למעלה שחשוב מאוד לחפש את המאמרים באמצעות מילות חיפוש או ביטויי חיפוש שיופיעו בכותרת (Title) של המאמר ואני חוזר על זה כי חשוב . חיפוש מדויק כזה יניב תוצאות מדויקות. המשמעות היא מאמרים יותר רלוונטיים.
- בכותרת חייב להיות המשתנה או המשתנים שקבעתם בהשערות המחקר או שאלות המחקר.
סרטון מועיל לחיפוש מאמר בגוגל סקולר, אוני.חיפה
לדוגמה:
אם שאלת המחקר שלכם היא מהי תרומת שביעות רצון מהעבודה בקרב מורות תיכון לכוונות עזיבה, מה הטעם לחפש מאמרים עם משתנים שאינם שביעות רצון בעבודה או כוונות עזיבה ? במקום זאת וודאו כי המאמרים שלכם מדברים על שביעות רצון מהעבודה ומדברים גם על כוונות עזיבה.
- חפשו את ההקשר הנכון של המאמר. אם בדוגמה לעיל, מדובר באוכלוסיית מורים, שביעות רצון וכוונות עזיבה של מהנדסים לא תהיה רלוונטית בשלב זה.
- נסו תמיד לחפש כמה שיותר (לפחות 3) מאמרים שדנים בדיוק בקשר אותו אתם מעוניינים לחקור. אלו הם המאמרים הטובים ביותר אולם לא תמיד קל למצוא אותם.
לדוגמה:
אם שאלת המחקר שלנו היא מהי תרומת לחץ בעבודה, שביעות רצון בעבודה וכוונות עזיבה, נסו לחפש מאמר שבכותרת שלו כל המשתנים הללו מופיעים.
מאמרים אלו נקראים מאמרי ליבה. אלו מאמרים שמכסים מבחינה ספרותית את כל המשתנים בעבודה וסביר מאוד למצוא במאמר כזה גם מודל או כלי מחקרי מתאים שיסייע לכם במחקרכם.
- וודאו שמאפייני המאמרים שאתם בוחרים אינם מתנגשים עם הקריטריונים שהציב המרצה.
לדוגמה:
אל תבחרו מאמר משנת 1999 אם המרצה הגדיר שהוא רוצה מאמרים מ-5 השנים האחרונות. בנוסף, אל תבחרו מאמר מכתב עת החורג מרשימה שהתווה המרצה
- וודאו שהמאמרים שלכם לא קצרים מידיי. כלל אצבע, המאמר קצר מ-5 עמודים? תשתדלו לא להתבסס עליו יתר על המידה.
- נקודה קריטית: וודאו שמאמר בנוי בצורה נוחה לעין. בסופו של דבר, תדרשו לקרוא את חלקי המאמר כי להוציא ממנו את התכנים הרלוונטיים לכם. ככל שהמבנה יהיה קשה יותר לקריאה, יכולתכם להמשיך לקרוא או אף להבין אותו תלך ותפחת. למה הכוונה?
מאמר שבנוי בצורה נוחה , מאפשר לעין שלכם לקלוט בצורה מהירה יחסית את הפרטים הבאים:
- מיקום התקציר ( במאמר: Abstract)
- מתי מתחיל פרק המבוא ומתי הוא מסתיים (במאמר: Introduction)
- מתי מתחילה סקירת הספרות והיכן היא מסתיימת (במאמר: literature Review)
- מהם ראשי הפרקים שמרכיבים את סקירת הספרות (תתי הנושאים) והאם הם מכילים את המשתנים ואת הקשרים בין המשתנים שמחקרכם.
- סקירת הספרות מחולקת לפסקאות ברורות ואיננה בלוק רציף נטול זיחים (כניסה פנימה של המשפט הראשון בפסקה חדשה) של מלל ארוך ומייגע.
- היכן מתחיל פרק השיטה (במאמר: Data או method או Research ). הרכב הפרק ברור בחלוקתו: תאור מדגם, תאור משתנים, תאור תוצאות .
- אתם מזהים את פרק הדיון (במאמר: Discussion).
בשל האפשרות שרבים מן המאמרים שהוצאתם ינופו בשלב זה או אחר, אני מציע תמיד להשתדל להוריד כמות כפולה מזו שהמרצה דורש. המשמעות, אם המרצה דורש 5 מאמרים, נסו לחפש עשרה. בסוף הניפוי תישארו, בתקווה, עם 6-7 מאמרים טובים.
צריכים מאמרים טובים כדי להתקדם עם הצעת המחקר , דברו איתי, אני יכול לעזור: 052-4218441, ארז
הסתבכת? נתקעת ? מלא/י את הפרטים ואחזור אלייך מיד:
עשו לנו לייק כדי שנוכל לדעת אם המאמר עזר .
נשמח לשמוע ממך הערות או הצעות לשיפור והרחבת תכני ההדרכה
צרו איתנו קשר: לימור: 054-5871888 ארז :052-4218441 scholare01@gmail.com facebook